Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen.

             HOME of vorige      

Stimuleer creatief denken, ook in de lessen. Laat je leerlingen hun twee hersenhelften gebruiken!

In de media wordt volop aandacht geschonken aan innovatie en het jaar van de creativiteit. Creativiteit is 'in'! Wil dit ook zeggen dat de scholen ermee moeten bezig zijn? Is creatief denken een 'trend' of heeft het ook een positieve invloed op het 'leren'?




Er zijn vier redenen waarom creatief denken in de klas zou moeten gestimuleerd worden.

1. Tijdens het creatieve denkproces gebruik je afwisselend beide hersenhelften en stimuleer je meerdere vormen van intelligentie. Op die manier komen ALLE talenten aan hun trekken!

Het traditionele onderwijs schenkt enorm veel aandacht aan taalkundige en logisch mathematische intelligentie. Deze functies worden door de linkerhersenhelft gestuurd. Leerlingen met andere talenten komen minder aan bod. Denken we maar aan talent in het ruimtelijke of beeldende denken, muzische of emotionele intelligentie. Deze functies worden door de rechterhersenhelft gestuurd.


2. Creatief denken daagt intellectueel uit en stimuleert de ontwikkeling!

In een tijdperk waarin Nintendo's en Wii's de jongeren om de oren vliegen, moet de leerkracht de concurrentie aangaan met allerlei digitale gadgets. Jongeren in 2009 hebben heel andere behoeftes dan jongeren van zo'n tien jaar geleden. Ze verwachten dat hun lesgevers hun fantasie prikkelen en hen uitdagen op hun niveau, gelinkt aan hun interesses. Dit is nu net wat creatief denken doet.


3. Het creatieve denkproces en de creatieve didactische werkvormen in de klas bieden houvast als je problemen wilt oplossen.

Precies omdat ze aanzetten tot innovatie bieden ze een extra dimensie aan het probleemoplossend denken.


4. Creatief denken creëert ook humor!

Als je begint te brainstormen of als je een rollenspel speelt, lach je heel wat af. Hierdoor ontstaat er een ongedwongen sfeer in de klas waardoor het humeur en het welbevinden van de leerlingen toenemen. Humor wakkert de verbeelding aan. Waarom zouden we die niet gebruiken om effectiever te leren?

Deze tekst is een herwerkte versie van Nansi Van Geelsom uit KLASSE nr. 193 maart 2009, blz.32