|
|
Lorin
Parys is voorzitter van
Flanders District of Creativity
vzw, de Vlaamse organisatie
voor meer ondernemingscreativiteit.
|
"Het debat over kennis of vaardigheden
is overbodig. Vaardigheden kunnen niet zonder kennis. Maar kennis
om de kennis, zonder dat je ermee kunt 'spelen', heeft geen zin. Dit
is het tijdperk van ideeën, waarin je uit het overaanbod
aan informatie moet halen wat juist is en nieuwe verbanden legt."
"Picasso zei ooit: "Elk
kind is een kunstenaar. Het probleem is er een te blijven." George
Land en Beth Jarman onderzochten hoe creatief kinderen tussen 3
en 5 jaar konden denken en ze volgden hen tot ze 25 waren. Wat
bleek: van de 3- tot 5-jarigen dacht 98 procent erg creatief, maar
na 5 jaar onderwijs was dat al gezakt tot 32 procent. Op
hun 25ste was nog maar 1 op 50 jongeren een creatieve denker."
"Op school
worden fouten gestraft. Maar was Alexander Fleming indertijd
zijn preparaat niet bij het venster vergeten, dan kenden we nu
geen penicilline. En had Darwin het verhaal van Adam en Eva niet
in twijfel getrokken, dan wisten we misschien nog altijd niet
dat onze verre voorvader een aap was.
"Een creatief
klimaat begint bij creatief onderwijs. Maar als 98 procent
van de 25-plussers weinig creatief is, geldt dat ook voor de
leraren. Laat de lerarenopleiding en navorming ruime aandacht
besteden aan creatief denken. In plaats van de beste quizploeg
van Europa, zien we toch iets liever een Vlaams product of the
'Year'."
Uit Klasse Nr. 191 blz. 29 (januari
2009)