Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen.

                    HOME of vorige 

Laat je leerlingen zelfstandig en creatief denken

"Elk jaar onderwijs maakt ons minder creatief"

Lorin Parys

  Lorin Parys is voorzitter van
  Flanders District of Creativity
  vzw,  de Vlaamse organisatie 
  voor meer ondernemingscreativiteit.

"Het debat over kennis of vaardigheden is overbodig. Vaardigheden kunnen niet zonder kennis. Maar kennis om de kennis, zonder dat je ermee kunt 'spelen', heeft geen zin. Dit is het tijdperk van ideeën, waarin je uit het overaanbod aan informatie moet halen wat juist is en nieuwe verbanden legt."

"Picasso zei ooit: "Elk kind is een kunstenaar. Het probleem is er een te blijven." George Land en Beth Jarman onderzochten hoe creatief kinderen tussen 3 en 5 jaar konden denken en ze volgden hen tot ze 25 waren. Wat bleek: van de 3- tot 5-jarigen dacht 98 procent erg creatief, maar na 5 jaar onderwijs was dat al gezakt tot 32 procent. Op hun 25ste was nog maar 1 op 50 jongeren een creatieve denker."

"Op school worden fouten gestraft. Maar was Alexander Fleming indertijd zijn preparaat niet bij het venster vergeten, dan kenden we nu geen penicilline. En had Darwin het verhaal van Adam en Eva niet in twijfel getrokken, dan wisten we misschien nog altijd niet dat onze verre voorvader een aap was.

"Een creatief klimaat begint bij creatief onderwijs. Maar als 98 procent van de 25-plussers weinig creatief is, geldt dat ook voor de leraren. Laat de lerarenopleiding en navorming ruime aandacht besteden aan creatief denken. In plaats van de beste quizploeg van Europa, zien we toch iets liever een Vlaams product of the 'Year'."

Uit Klasse Nr. 191 blz. 29 (januari 2009)

 Lees verder